Hoe optimistisch te zijn

Vooruitgang op het werk

Echt optimisme gaat over meer dan positiviteit. Het is het vermogen om erop te vertrouwen dat goede dingen voor jou bedoeld zijn.

Wat is optimisme?

Misschien heb je het gezegde gehoord: 'Kijk altijd naar de zonnige kant van het leven.' Dat is de kern van optimisme. Het is de wetenschap dat je, zelfs in tijden van duisternis, een zilveren randje kunt vinden.

Door de kracht van positief denken kun je je mindset veranderen. Optimistische mensen herinneren zichzelf eraan dat er goede dingen zullen gebeuren. Blijf optimistisch door jezelf eraan te herinneren dat je het waard bent succes en geluk.

Wat is geen optimisme?

Een optimistische mentaliteit betekent niet dat je waanvoorstellingen hebt. Rationeel denken en pragmatisme kan samengaan met optimisme. Het is het beste om optimisme niet te gebruiken om onbezonnenheid te rechtvaardigen besluitvorming.

Optimisme is ook niet hetzelfde als geloven dat je onoverwinnelijk bent. Bijvoorbeeld, uw baan opzeggen zonder spaargeld van carrière veranderen is geen optimisme. Voor sommige mensen kan het lukken, maar het nemen van risico's is niet waar optimisme over gaat.

Optimisme is dat ook niet manifestatie. Het betekent niet dat je met volledige zekerheid een baan krijgt alleen maar omdat je hebt gesolliciteerd. Je moet nog steeds hard werken en de juiste referenties opbouwen.

Optimisme is geloven dat alles goed zal komen, zelfs als de dingen niet gaan zoals jij wilt. Het herinnert je zijn goed in veel dingen, zelfs als u de baan niet krijgt of de relatie niet onderhoudt. Het is de wetenschap dat als je blijft proberen, de juiste mensen je waarde zullen herkennen.

De voordelen van optimisme

Waarom is optimisme zo gewild?

Een optimistische kijk is in meer dan één opzicht goed voor u. Zijn gekoppeld aan een lang leven en welzijn. De meeste mensen willen een lang en gezond leven quality time doorbrengen met familie en geliefden.

Een gebrek aan optimisme kan een negatieve invloed hebben op uw leven. Terugkerend negatieve zelfpraat kan tot lichamelijke gezondheidsproblemen leiden. De kans is bijvoorbeeld groter dat u dit heeft hartziekte als u met veel stress leeft.

Maak je geen zorgen als je niet het gevoel hebt dat je optimistisch bent. Het goede nieuws ben jij worden optimistischer met de jaren. De weerstand die je in de loop van de tijd opbouwt, kan een pantser worden tegen de uitdagingen van het leven.

Waarom is het zo lastig om optimistisch te leren zijn?

Optimisme is een uitdaging omdat het gemakkelijk is om bij negatieve gebeurtenissen stil te staan ​​en deze te onthouden. Psychologen noemen dit fenomeen ‘ negativiteit bias. Het zorgt ervoor dat we ons concentreren op negatieve ervaringen in plaats van op goede.

Het is vooral moeilijk om optimistisch te zijn als je ermee omgaat mentale gezondheid kwesties zoals spanning En depressie.

Hoewel negatief denken misschien moeilijk te veranderen is, is het geen vaststaand persoonlijkheidskenmerk. Zelfs mensen die veel nadelige gebeurtenissen hebben meegemaakt, kunnen leren positief te denken. Met de juiste hulpmiddelen en technieken kun je optimistisch worden.

Hoe optimistisch te zijn: gewoonten om optimisme te cultiveren

Optimisme ontstaat niet van de ene op de andere dag. Je creëert het in de loop van de tijd door te bouwen dagelijkse gezonde gewoonten. Om je mindset te veranderen, moet je je routine veranderen.

Negativiteit herkennen en herformuleren

Niet kunnen voorkom dat je in een spiraal terechtkomt tijdens een moeilijke situatie is gebruikelijk. Als je dat bent geweest ontslagen uit een baan, begin je misschien te denken dat je ongeschoold en onbekwaam bent. Je zou kunnen concluderen dat je nooit meer werk zult vinden.

Herformuleer negatieve denkpatronen met praktische alternatieven. Herinner de professionele lof die u voor uw werk heeft ontvangen. Denk aan de waarde die u aan tafel toevoegt.

Je baan verliezen is niet het einde van de wereld. Jij een baan gevonden eerder en kan het opnieuw doen. Een tegenslag zoals baanverlies kan ook als een kans worden gezien.

Vind positieve aspecten van de ervaring en gebruik ze voor persoonlijke groei. Leer van je fouten en de volgende keer dingen anders doen.

Dankbaarheid oefenen

Dankbaarheid oefenen is een fundamenteel onderdeel van optimisme. Maar het is geen aangeboren eigenschap. Dankbaarheid is een aangeleerde praktijk die je kunt proberen deel uit te maken van je leven.

Je kunt dankbaarheid oefenen door elke ochtend aan vijf dingen te denken waar je dankbaar voor bent, zoals:

Je kunt ook dankbaarheid oefenen tijdens negatieve gebeurtenissen. In plaats van je te concentreren op de nadelen van een situatie, concentreer je je op het potentiële goede dat eruit zou kunnen voortkomen.

Als je dat bent geweest ontslagen, kunt u dankbaar zijn voor spaargeld of gezinssteun. U kunt zich concentreren op de mogelijkheid om een ​​betere baan of een carrière te vinden die u leuker vindt.

Succes en positieve resultaten voorstellen

Om optimistisch te zijn, moet u zich positieve resultaten kunnen voorstellen. Het voorstellen van negatieve uitkomsten zal niet tot succes leiden.

vrouw die lacht en zich succes voorstelt en leert hoe ze optimistisch moet zijn

Hoe bouw je een beeld van positiviteit in je geest? Je kunt gebruiken positieve affirmaties om een ​​mentaal beeld te schetsen van wat a gelukkig en betekenisvol leven eruit zou kunnen zien. Dit kan het gevoel van eigenwaarde verbeteren en uw humeur verbeteren.

Het opschrijven van je favoriete affirmaties en het elke ochtend reciteren is een uitstekende manier om aan te werken positieve zelfpraat.

Affirmaties kunnen je door elk deel van het leven leiden. Of dat nu nodig is voorbereiden op een nieuwe baan of iemand loslaten vanwege hun giftige eigenschappenpositieve affirmaties kunnen je kracht geven.

Zelfreflectie: hoe vervulling er voor jou uitziet

Voordat je besluit je te gaan concentreren op wat je gelukkig en voldaan maakt, moet je dat eerst doen ken jezelf. Dit klinkt eenvoudig, maar het kan zijn dat u zich niet bewust bent van uw ware verlangens. Veel mensen bouwen een leven op volgens de manier waarop zij vinden dat het geleefd moet worden.

Hoe zien geluk en succes er voor jou uit? Maak een visie bord van je vervulde dromen. Denk lang en diep na over wat jou maakt tevreden voelen met het leven.

Voor sommige mensen kan dit ook reizen omvatten. Voor anderen zal het met zich meebrengen creativiteit of sociaal kapitaal opbouwen. Jij bent de enige die kan beslissen hoe de belang om jezelf te kennen voor jou speelt.

Continue zelfontdekking

De reis naar optimisme is continu. Jouw visie want jezelf zal veranderen, en dat is oké. Voortdurende zelfontdekking maakt deel uit van een optimistische reis.

Neem regelmatig contact op met jezelf en vraag of je je voldaan voelt. Is er iets waar u vroeger prioriteit aan gaf en dat u niet langer vreugde schenkt?

Het is oké om verandering omarmen en verleg je focus. Je kunt jezelf steeds opnieuw ontdekken.

Het belang van jezelf omringen met positieve mensen

De mensen met wie u de meeste tijd doorbrengt, hebben invloed op uw situatie manier van denken. Omdat optimisme besmettelijk kan zijn, moet je naar positieve mensen kijken om je op te beuren en troost te bieden in moeilijke tijden.

Jezelf omringen met pessimistische mensen zal je niet helpen groeien. Omring jezelf in plaats daarvan met mensen die feest vieren jouw prestaties.

Laat anderen die negatieve gedachten uiten uw kijk op het leven niet temperen. Dit betekent niet dat je alles moet afwijzen constructieve kritiek of redelijk advies. Het betekent eenvoudigweg dat u zich bewust bent van de impact die het bedrijf dat u heeft op u heeft.

Uw optimismestijl identificeren

Wist je dat er verschillende soorten optimisme bestaan? Een bepaalde optimismestijl past wellicht beter bij uw manier van denken. Kijk welke het meest bij jou resoneert.

Intern versus extern optimisme

Intern optimisme richt zich op de goede dingen die je kunt doen om de wereld te verbeteren. Het is de beslissing om de vrije wil te gebruiken om positieve resultaten te creëren.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat het u niet is gelukt een goede presentatie geven. Maar door de lens van intern optimisme weet je dat je je beter kunt voorbereiden om het de volgende keer beter te doen.

Extern optimisme verklaart negatieve gebeurtenissen via de context van externe krachten. In plaats van zichzelf de schuld te geven, kunnen externe optimisten negativiteit op andere invloeden plaatsen.

In plaats van je er slecht over te voelen uw salarisbereik, kun je jezelf eraan herinneren dat dit niet jouw waarde aangeeft. Extern optimisme herinnert u eraan dat de economie ruw is. Het loon is niet slecht voor een klein bedrijf waar je kunt leren en groeien.

Situationeel versus algemeen optimisme

Situationeel optimisme beschrijft positieve gedachten en verwachtingen over specifieke levensgebieden. Wanneer u zich bezighoudt met situationeel optimisme, gelooft u dat alles snel goed zal gaan. Dit geldt vaak voor evenementen zoals sollicitatiegesprek.

Algemeen optimisme verwijst naar een algemeen positief vooruitzicht. Voor een algemene optimist zijn positieve emoties overvloedig aanwezig. Ze zien de wereld als een halfvol glas.

Onwrikbaar pessimisme: wanneer moet u therapiediensten zoeken?

Negatieve gedachten maken voor de meeste mensen deel uit van het leven. Maar als je je door negatieve gedachten laat beheersen, worden ze een probleem.

Negatief denken kan leiden tot angst, depressie of een onvermogen daartoe de angst om te falen overwinnen en ga vooruit. Als pessimisme je leven beheerst, is het tijd om te zoeken coachen of therapie diensten.

Deze hulpmiddelen kunnen u helpen ongezonde denkpatronen te corrigeren en het licht van optimisme te vinden. Door samen te werken met een specialist kunt u uw kwaliteit van leven aanzienlijk verbeteren.

persoon die hulp zoekt en leert hoe hij optimistisch moet zijn

Leer hoe u optimistisch kunt zijn met coachingsessies

Je kunt de veranderingen aanbrengen die je zoekt door middel van gezonde gewoonten en dankbaarheidspraktijken. Ons gids voor optimisme is een hulpmiddel voor positief denken op eigen tempo.

Je kunt ook werken met een BetterUp-coach om negatieve gedachten uit te dagen en optimisme in uw dagelijks leven te brengen. Uit BetterUp's onderzoek naar het cultiveren van optimisme blijkt dat mensen zonder optimisme een toename van 68% zien na drie tot vier maanden coaching. Leer vandaag nog hoe u optimistisch kunt zijn met persoonlijke coachingsessies.