Inzicht in de rol van reactievorming in ons dagelijks leven

Vooruitgang op het werk

Je doet veel dingen in je dagelijkse leven zonder dat je je er volledig van bewust bent. Je doet het licht uit en loopt heen en weer terwijl je telefoneert. Misschien friemelt je met je pen of wiebelt je met je been. Je weet misschien niet dat je hersenen iets soortgelijks doen om je te helpen emoties te verwerken. Zulke mechanismen staan ​​bekend als onbewuste processen.

Reactievorming is een onbewust proces waar je je waarschijnlijk niet van bewust bent. Het zorgt ervoor dat je jezelf op een manier uitdrukt die het tegenovergestelde is van wat je voelt.

Zelfs de meest zelfbewuste personen weten misschien niet alles wat er in hun hoofd omgaat. De geest is tenslotte een complex orgaan. Hoewel u zich er misschien niet van bewust bent dat deze dingen gebeuren, kan een onbewust proces nog steeds uw acties beïnvloeden en gevolgen hebben.

Je doet veel dingen om bescherm je energie op een bewust en onbewust niveau. Reactievorming is een van de verschillende manieren waarop deze bescherming zich kan manifesteren. U kunt dit onbewuste proces echter overwinnen en handelen op manieren die aansluiten bij uw ware gevoelens.

Bijvoorbeeld, een persoon gaat over tot reactievorming wanneer hij overdreven aardig is tegen iemand die hij niet mag. Het concept werd bedacht door Sigmund Freud en zijn dochter Anna. Sigmund Freud was een bekende psycholoog en bedenker van de psychoanalytische theorie. Freuds werk omvatte het ego (rationeel), id (impuls) en superego (geweten), die iemands persoonlijkheid. Reactievorming staat bekend als een egoverdediging. Egoverdedigingen zijn processen die stressvolle en ongewenste gedachten.

Leven volgens je authentieke verlangens en persoonlijke waarden is essentieel voor het bouwen van een het leven waar je van geniet. Reactievorming is op zijn beurt contraproductief voor dit doel. Dit komt omdat het je ware emoties voor jezelf verbergt.

Reactievorming en reactievormingstheorie begrijpen

Sigmund stelde de eerste theorie van de psychologische verdedigingsmechanismeterwijl Anna vervolgens op dit concept voortbouwde. Ze besprak en verfijnde reactievorming in haar boek Het ego en de verdedigingsmechanismen.

De theorie maakte deel uit van een grotere ontwikkeling in de psychoanalyse, bekend als Freudiaanse verdedigingsmechanismen. Deze verdedigingsmechanismen zijn onderdeel van een onbewust proces dat u helpt negatieve gevoelens te vermijden. Regressie beschrijft bijvoorbeeld de handeling van terugvallen naar een eerdere ontwikkelingsfase.

Reactievorming kan ook sublimatie inhouden, waarbij sociaal onaanvaardbare impulsen of ideeën worden getransformeerd in meer acceptabele. Bijvoorbeeld, in plaats van woede uiteneen reactieformatie kan ertoe leiden dat u aardig doet. Het idee om boosheid te tonen kan ertoe leiden spanning vanwege het risico op maatschappelijke afkeuring.

Voorbeelden van reactievorming

Het idee dat iemand het tegenovergestelde doet van zijn/haar ware gevoelens lijkt irrationeel. Een voorbeeld van reactievorming kan u helpen het concept beter te begrijpen. Voorbeelden uit het dagelijks leven kunnen illustreren hoe dit copingmechanisme uiterlijk.

De volgende gedragingen zijn voorbeelden van reactievorming in actie:

  • Een vrouw toont overdreven vriendelijkheid aan een moeilijke collega ze heeft problemen met
  • Een persoon blijft maar zeuren over hoe relaties tijdverspilling zijn, terwijl liefde het enige is wat hij of zij werkelijk verlangt
  • Een man lijkt overdreven zelfverzekerd om het feit te verbergen dat hij… diep onzeker
  • Een persoon plaagt iemand in wie hij/zij romantisch geïnteresseerd is
  • Een kind begint ruzie met zijn broer die op het punt staat om naar de universiteit te gaan, en verbergt het feit dat hij hem zal missen

Deze gedragingen zijn misschien makkelijker op te merken bij anderen dan bij uzelf. Reactievorming is om een ​​reden een onbewust proces. U kunt echter een openbaring hebben waarin u nadenkt over uw gedragingen en beseft wat er gebeurt. Hoewel dit ongemakkelijk kan zijn, geeft zelfbewustzijn u de controle over uw acties.

Hoe externe invloeden de vorming van reacties beïnvloeden

Omgevingsfactoren kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van reactievorming. Bijvoorbeeld, een maatschappij die relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht niet accepteert, zal ervoor zorgen dat individuen terughoudender zijn om hun seksuele geaardheid te accepteren. Een maatschappij die genderrollen en genderongelijkheid kan schaamte veroorzaken bij mannen die interesse tonen in hobby's die historisch gezien als vrouwelijk worden beschouwd.

Familie dynamiek kan ook schaamte aanwakkeren die kan leiden tot reactievorming. Als je ouders je het gevoel gaven dat het niet veilig was om je gevoelens te uiten, kun je die mentaliteit als volwassene vasthouden. Je kunt je schamen om uitingen van woede of pijn te tonen.

Innerlijk kind werk kan je helpen die schaamte te deconstrueren. Door weer in contact te komen met je innerlijke kind en jezelf opnieuw op te voeden, kun je beginnen met helen en je gedachten opnieuw vormgeven. Externe factoren kunnen van invloed zijn op hoe je met je gevoelens omgaat, maar je kunt ervoor kiezen om er rechtstreeks mee om te gaan.

Is reactievorming altijd slecht?

Reactievorming is een verdedigingsmechanisme, een manier waarop je hersenen je proberen te 'beschermen' tegen negatieve emoties. Een artikel uit 2021 in 'Frontiers in Psychology' beschreef verdedigingsmechanismen als fundamentele bijdragers aan aanpassing. Een andere Frontiers-studie uit hetzelfde jaar rangschikte reactievorming als hoog in adaptiviteiten classificeert het in de neurotische verdedigingscategorie.

Verdedigingsmechanismen kunnen je een veilig gevoel geven. Reactievorming houdt je echter niet echt veilig, omdat de emoties er nog steeds zijn. Ze worden alleen onderdrukt.

Als u uw emoties niet verwerkt, kan dit een negatieve invloed hebben op uw emotioneel welzijn. Net als bij het schudden van een koolzuurhoudende drank, blijft alle spanning binnenin gevangen tot het uiteindelijk wordt losgelaten. Wanneer de verborgen emoties uiteindelijk naar boven komen, kan het verwarrend zijn en emotionele nood.

Als je je niet volledig bewust bent van je emoties, kun je je emoties niet omarmen. authentiek zelf. Uiteindelijk is het beter om de volledige reikwijdte van uw gevoelens te begrijpen en elke situatie helder te zien. Bewust zijn van hoe u zich voelt ten opzichte van anderen is ook gunstig voor uw interpersoonlijke relaties.

Hoe je door de reactievorming heen werkt

Zodra u zich bewust bent van reactievorming, kunt u eraan werken om de prevalentie ervan in uw leven te minimaliseren. Reflectie en zelfbewustzijn zijn de sleutel tot het begrijpen van uw onbewuste processen. In contact komen met uw gevoelens en emoties kan u ook helpen om er op een gezondere manier mee om te gaan.

Reflect

Reactievorming kan een teken zijn van emotionele ontkoppeling. Bewust zijn van je emoties door je bezig te houden met zelfreflectie kan dit voorkomen of verminderen. Journaling-apps zijn een geweldige manier om over je gevoelens na te denken en jezelf op een gezonde manier uit te drukken.

Je gedachten opschrijven helpt je om interne conflicten op te lossen en spanning los te laten. Een studie uit 2022 in het “Journal of Positive Psychology” onderzocht de impact van dagboekschrijven op herstel van verslaving. De conclusie was dat dagboek bijhouden verbeterde welzijn en mentale gezondheidsfactoren. Probeer een dagboek te pakken of gebruik je laptop om te reflecteren op je gedachten. Je zult merken dat dit het makkelijker maakt om je ermee bezig te houden en ze te verwerken.

Probeer het 'waarom' te begrijpen

Het is belangrijk om te begrijpen waarom je gedragingen het tegenovergestelde weerspiegelen van hoe je je werkelijk voelt. Reactievormingspsychologie beschrijft hoe de hersenen informatie afwijzen die ze nog niet klaar zijn om te verwerken. Je verdiepen in psychologie om te erkennen wat er in je hersenen gebeurt, kan wat troost bieden.

Reactievorming is een vrij algemene ervaring. Weten dat je niet de enige bent die worstelt, kan je helpen over schaamte heen komen en schaamte. Wanneer je beseft dat je acties deel uitmaken van een bekend verdedigingsmechanisme, kun je beginnen met het beoefenen van zelfcompassie.

Beoefen zelfcompassie

Zelfcompassie kan het oordeel dat u uzelf oplegt, verlichten. Er zijn veel voordelen van zelfcompassieinbegrepen verbeterd zelfvertrouwen En versterkte veerkrachtBedenk dat je het beste doet wat je kunt met wat je op dit moment aankunt.

Vergeef jezelf voor het handelen op manieren die niet overeenkomen met uw echte overtuigingen of gevoelens. Misschien heeft dit ertoe geleid dat u een gebrek aan integriteit op de werkplek of uw relatie met uw familie beschadigen. Uw acties maken u niet onbekwaam om zelfverbetering. Gewoon doorwerken persoonlijke groei En jezelf verbeteren.

Geef prioriteit aan eerlijkheid

Eerlijkheid oefenen met anderen zal je helpen om eerlijk te zijn met jezelf. Erken dat je het recht hebt om uit je gevoelens op een veilige, productieve manier. Als je moeite hebt met het zijn van een mensenpleaserheb je waarschijnlijk de neiging om te verbergen hoe je je echt voelt. Je kunt spreek je uit Als je ontevreden bent over een persoon of situatie, doe dat dan met tact en respect.

Vertrouw op professionele ondersteuning

A professional in geestelijke gezondheidszorg kan vaak uw ware overtuigingen en emoties identificeren, waarvan u zich misschien niet volledig bewust bent. Een psychoanalyticus, iemand die goed is opgeleid in psychotherapie, is goed op de hoogte van verschillende soorten verdedigingsmechanismen. Verschillende soorten therapie kan u helpen uw afweermechanismen te identificeren.

Nadat u uw verdedigingsmechanismen hebt geïdentificeerd, kan een professional u helpen de moeilijke emoties die u hebt weggestopt, onder ogen te zien. Therapie is de perfecte omgeving om die emoties te onderzoeken, of het nu voor rouwondersteuning of het ontmantelen van de angst om anderen teleur te stellen.

Reactievorming gebruiken om ware gevoelens te erkennen

Zodra je je realiseert dat reactievorming een onderliggende oorzaak is van je gedrag, kun je eraan werken om je acties in de toekomst te veranderen. Het reactievormingsverdedigingsmechanisme kan je bewust maken van je ware gevoelens over een situatie of idee. Nadat je die gevoelens hebt erkend, kun je ze op je eigen tempo verwerken. Het rechtstreeks aanpakken van situaties in plaats van het gebruiken van copingmechanismen kan bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling.

De belang van jezelf kennen en hoe je geest werkt, kan niet genoeg worden benadrukt. Persoonlijke coachingsessies kan u helpen meer over uzelf te leren en u in staat stellen uw emoties onder ogen te zien. Zoek vandaag nog een coach om uw emoties en de redenering achter uw acties te begrijpen.