Angst voor spreken in het openbaar? Overwin het met deze 7 tips

Vooruitgang op het werk

Denk eens terug aan enkele van de eerste keren dat u in het openbaar sprak. Het kan een presentatie zijn geweest die je op de basisschool gaf, een rol in een toneelstuk op de middelbare school, of een toespraak op de bruiloft van een vriend.

Misschien heb je de microfoon gepakt en gemakkelijk gesproken. Maar misschien was je zo zenuwachtig dat je handen zweetten, je hart klopte en je stem kraakte.

Plankenkoorts kan vervelend zijn als je niet vaak voor publiek hoeft te verschijnen. Maar als je het regelmatig moet doen en toch elke keer zenuwachtig wordt, kan spreekangst in het openbaar een last worden. Het kan je demotiveren en je bang maken voor grote gebeurtenissen in plaats van de opwinding in die kansen te zien.

Met zelfreflectie en oefening kun je de angst voor spreken in het openbaar overwinnen en een zelfverzekerder en comfortabeler spreker worden. Hier is alles wat u moet weten over hoe u de angst voor spreken in het openbaar kunt overwinnen, en waarom u er überhaupt kriebels van krijgt.

Wat is de angst voor spreken in het openbaar?

Bang zijn voor spreken in het openbaar, ook wel glossofobie genoemd, is angst om voor groepen te praten. Deze veel voorkomende angst kan variëren van een ongemakkelijk, nerveus gevoel tot intensere paniek. Mensen die emotionele problemen ervaren voordat ze voor een menigte verschijnen, kunnen ervoor kiezen om helemaal niet in het openbaar te spreken en actief situaties te vermijden waarin dat wel zou moeten, wat hen kan weerhouden van kansen.

De angst om in het openbaar te spreken komt veel voor, en vier op de tien mensen noemen deze angst in hun top drie. Sommigen zeggen zelfs dat ze banger zijn voor spreken in het openbaar dan voor gevaarlijkere situaties die de dood tot gevolg kunnen hebben.

Of je nu last hebt van lichte zenuwen of een sterkere fobie bij het idee om in het openbaar te spreken, je bent lang niet de enige die zich zo voelt. En dat betekent dat er veel tips en trucs zijn om u te helpen dit probleem te overwinnen.

7 fysieke symptomen van angst voor spreken in het openbaar

Als u een gevoel van angst voelt voordat u een microfoon oppakt of voor een diavoorstelling stapt, weet u waarschijnlijk al dat u bang bent. Misschien raast je geest en denk je aan alle dingen die fout kunnen gaan.

Uw angst kan ook leiden tot lichamelijke klachten, waardoor uw vecht- of vluchtreactie wordt geactiveerd in wat u als een gevaarlijke situatie ervaart. Hier zijn enkele manieren waarop dit zich in uw lichaam kan manifesteren:

  1. Droge mond: Dit gebeurt wanneer uw speekselklieren niet genoeg speeksel produceren om uw mond nat te houden. Uw speeksel kan dik aanvoelen en uw tong droog zijn, waardoor woorden moeilijk uit te spreken zijn.
  2. Misselijkheid: Als u ooit uw maag heeft gevoeld vóór een toespraak, of zelfs heeft moeten overgeven vanwege stress, kan nerveuze misselijkheid u beïnvloeden.
  3. Zweten: Zweterige handen, oksels of voorhoofd zijn mogelijk niet te wijten aan de podiumverlichting. De activering van zweetklieren is een symptoom van een vecht- of vluchtreactie als je nerveus bent.
  4. Schudden: Het kan zijn dat u tijdens het spreken een trilling in uw benen of handen heeft opgemerkt. Schudden kan te wijten zijn aan verhoogde spierspanning die optreedt wanneer uw lichaam op stress reageert.
  5. Vlinders: Wanneer u een vecht- of vluchtreactie ervaart, sturen uw hersenen meer bloed naar gebieden zoals uw benen om u te helpen ontsnappen. En wanneer uw lichaam bloed naar bepaalde delen van uw lichaam stuurt, haalt het het van andere delen, zoals uw maag. Als u nerveus bent, kunt u 'vlinders' voelen, wat uw reactie is op het gebrek aan bloed (en zuurstof) in uw maag.
  6. Hoge hartslag: Een ander bijproduct van de activering van uw zenuwstelsel is een verhoogde hartslag. Het kan zijn dat u het gevoel heeft dat u net bent gaan hardlopen of een andere inspannende oefening hebt gedaan.
  7. Verandering in uw stemtoon: Als u een nerveuze spreker bent, kan uw stem kraken of hoger klinken. Je spieren zijn gespannen en je ademhaling is sneller, waardoor het voor je strottenhoofd moeilijker wordt om geluid te verdragen.

Waarom zijn mensen bang voor spreken in het openbaar?

Nadat je een toespraak hebt beëindigd en je zenuwen zijn verdwenen, denk je misschien: “Dat was niet zo erg.” Je vraagt ​​je misschien zelfs af waarom je überhaupt zo ongerust was. Maar er zijn tientallen redenen waarom spreken voor een menigte mensen nerveus maakt, en ze zijn allemaal geldig.

Mogelijk behoort u tot de groep mensen die bang zijn voor spreken in het openbaar, omdat ze zich zorgen maken over de presentatie zelf. Misschien ben je bang dat je ideeën niet goed uitlegt en de menigte in verwarring brengt, of dat je per ongeluk iets onjuists deelt en je reputatie verandert.

Als alternatief kan je angst het product zijn van verlegenheid of een laag zelfbeeld – een soort sociale angst. Spreken voor mensen is misschien niet vanzelfsprekend voor u, en u maakt zich misschien zorgen over wat anderen zullen denken. U kunt ook bang zijn dat het publiek uw imago bekritiseert of u belachelijk maakt.

Als u een ernstige angst heeft voor spreken in het openbaar, kan dit worden geclassificeerd als glossofobie. Het kan niet alleen een paar kriebels zijn, maar kan zich ook manifesteren met extremere symptomen, zoals braken en hyperventileren. Als u wilt leren hoe u glossofobie kunt overwinnen, kunt u het beste met een professional in de geestelijke gezondheidszorg praten, die u kan helpen de bron van uw angst te achterhalen en gezonde stappen te ondernemen om deze te overwinnen.

Hoe je de angst voor spreken in het openbaar kunt overwinnen: 7 tips

Als je een nerveuze spreker bent, ben je een van de velen – en dit gevoel is normaal. Je zenuwen kunnen zelfs een positieve weerspiegeling zijn van hoeveel je om het onderwerp geeft en om de interactie met het publiek.

Maar je zenuwen kunnen je in de weg staan ​​om je beste beentje voor te zetten. Als u zelfverzekerder wilt overkomen en presentaties met opwinding in plaats van angst wilt benaderen, volgen hier zeven tips tegen spreekangst in het openbaar:

1. Ken je onderwerp

vrouw-die-een-onderwerp-voorbereidt-angst-voor-spreken in het openbaar

Door uw toespraak te oefenen en te weten waar u het over heeft, is de kans kleiner dat u uw gedachtegang kwijtraakt of struikelt over de vraag van een publiekslid. Probeer te oefenen voor vrienden of maak een opname van uzelf om vertrouwder te raken met de inhoud en verbeterpunten te ontdekken.

Leun tijdens de presentatie zelf op handgeschreven notities of een diavoorstelling om snel uw plaats te vinden als u deze kwijtraakt. Het maken van deze content helpt je niet alleen op de dag van, maar ondersteunt je ook tijdens de voorbereiding. Hiermee kunt u uw gedachten ordenen en verbinden en ervoor zorgen dat u geen belangrijke punten vergeet.

Hoewel het een uitstekende oefening is om je onderwerp van binnen en van buiten te kennen, moet je voorkomen dat je te veel oefent. Als u precies onthoudt wat u wilt zeggen, kunt u in paniek raken als uw toespraak van koers moet veranderen. De opmerking van een publiekslid kan u op een ander pad brengen dan u zich had voorgesteld, of het kan zijn dat u de levering op de dag zelf moet vertragen. Laat wat ruimte voor aanpassing door alleen de belangrijkste punten voor te bereiden.

2. Ken je publiek

Denk na over uw publiek en hoe zij het beste met uw presentatie kunnen omgaan. Als je een kleine groep aanspreekt, kan het hebben van meer stops voor inzichten en vragen hun ervaring verrijken en de hele menigte betrekken. En als u tijd vrijmaakt voor pauzes, kunt u zich prettiger voelen, omdat het meer op een natuurlijk gesprek dan op een toespraak kan lijken.

Als u voor een grote groep spreekt of voor een groep die een bepaalde uitdaging met zich meebrengt, beslis dan hoe u moet reageren als u vermoedt dat uw woorden geen weerklank vinden. Misschien heb je geen tijd voor een gespreksachtige flow, maar misschien heb je wel tijd om een ​​of twee grappen te vertellen om ze wat losser te maken.

Onthoud: concentreer u op de dag van uw toespraak op het goed overbrengen van de stof in plaats van op wat het publiek van u zou kunnen denken. Als u aannames maakt over wat er mis zou kunnen gaan, kunt u zich zenuwachtiger voelen. Je publiek is misschien stil omdat ze zo betrokken zijn, maar als je denkt dat het komt omdat ze afgeleid zijn, kunnen je zenuwen onnodig op scherp staan.

3. Visualiseer succes

In plaats van je te concentreren op mogelijke tegenslagen, kun je jezelf een perfecte presentatie van begin tot eind voorstellen. Visualiseer dat u zelfverzekerd het podium oploopt, uw eerste zin goed uitspreekt en ingaat op de vragen van uw publiek. Je kunt je zelfs voorstellen dat je complimenten krijgt als je het evenement verlaat.

Visualisatietechnieken kunnen uw zelfvertrouwen vergroten en uw ideale resultaat dichter bij de werkelijkheid brengen. Als u zich voorstelt dat u uw toespraak of presentatie gemakkelijk kunt uitvoeren, is de kans groter dat u denkt dat u goed kunt presteren, waardoor u minder nerveus kunt worden. En als je nadenkt over wat een toespraak tot een succes maakt, ontdek je misschien ook ideeën over hoe je dat kunt verbeteren, zoals rondlopen op het podium of oogcontact maken met het publiek.

publiek-applaudisseren-na-een-succesvolle-presentatie-angst-voor-spreken in het openbaar

4. Wees geen perfectionist

Je kunt je niet op alles voorbereiden. De kans is groot dat er iets niet gaat zoals gepland. Het kan zijn dat u de aandacht verliest terwijl u een complexe gedachte aan elkaar rijgt, dat een bruiloftsgast per ongeluk een glas breekt en voor afleiding zorgt, of dat een toeschouwer u onderbreekt met een vraag.

Probeer niet te streven naar perfectie. Die verwachting is onrealistisch, zelfs voor mensen die niet nerveus zijn. Probeer in plaats daarvan in realtime te reageren op wat er gebeurt. Als je blanco bent, haal dan diep adem, herinner jezelf eraan dat je de inhoud kent en zoek een plek om op te pikken. Niemand in het publiek zal merken dat je een beat hebt gemist. Als er een afleiding of onderbreking is, ga daar dan mee aan de slag. Het kan uw ervaring zelfs verbeteren.

5. Oefen ontspanningstechnieken

Ontspannen als u zich in een angstige toestand bevindt, is geen gemakkelijke taak, maar er zijn manieren om uw parasympathische zenuwstelsel te kalmeren, zelfs als u bang bent. Probeer, voordat u met een presentatie of toespraak begint, erachter te komen wat u helpt te kalmeren, zodat u die technieken kunt gebruiken wanneer het spotlight-effect de overhand krijgt.

Ademhalingstechnieken kunnen nuttig zijn bij plankenkoorts, omdat ze je zenuwen kunnen verminderen en je stem kunnen meten. Probeer enkele bewuste ademhalingstechnieken te gebruiken om jezelf te aarden, je gedachten te vertragen en jezelf in het heden te brengen.

6. Reflecteer

Als u na een succesvol gesprek het podium verlaat, feliciteer uzelf dan. Je hebt een angst overwonnen en een waardevolle toespraak gehouden. En zelfs als het niet ging zoals gepland, heb je iets gedaan waar je bang voor was, en dat is een prestatie op zich.

Hoe het ook ging, besteed wat tijd aan het reflecteren of vastleggen van de ervaring. Beschrijf de angst die je voelde, hoe deze zich in je lichaam manifesteerde en alles wat je deed om er controle over te krijgen. Praat over de manieren waarop u met uw angst omging of hoe u deze had kunnen verbeteren. Misschien kom je er zelfs achter dat niets van de dingen waar je bang voor was, is gebeurd, zoals het kwijtraken van je plek of het overkomen van te angstig. Gebruik deze informatie om jezelf eraan te herinneren dat je zelfs als je nerveus bent, kunt slagen.

7. Zoek hulp

Misschien heb je een lichte angst voor spreken in het openbaar en maak je stappen met tips als ademhalen, voorbereiden en het loslaten van de perfectionistische presentatorheerschappij. Maar als je het gevoel hebt dat je geen vooruitgang boekt of dat je angst je bepaalde kansen ontzegt, is het misschien tijd om hulp van buitenaf te zoeken.

Een communicatiecoach kan je helpen doelen te stellen om een ​​betere spreker te worden, en een therapeut kan je begeleiden bij het ontrafelen van de wortels van je angsten. Er zijn tientallen opties beschikbaar om u te helpen omgaan met angst of deze volledig te overwinnen. In één onderzoek gebruikten onderzoekers zelfs virtual reality (VR) om angstige sprekers bloot te stellen aan een gebeurtenis en zagen ze een afname van de angstsymptomen. Sommige deskundigen kunnen ook medicatie, cognitieve gedragstherapie (CGT) of exposure-therapie aanbevelen.

man-en-vrouw-die-hallo-vijf-doen-angst-voor-spreken in het openbaar

Je angst voor spreken in het openbaar hoeft je niet tegen te houden

Veel mensen houden er niet van om een ​​groep toe te spreken of voor anderen te spreken. Maar als uw angst zich manifesteert in een ongemakkelijke fysiologische reactie of u ertoe aanzet om situaties waarin u in het openbaar spreekt te vermijden, kan het tijd zijn om iets te veranderen en uw comfortzone te verlaten.

U kunt ongemak beheersen en voorkomen dat u spreekkansen misloopt door uw toespraak te oefenen, coping-mechanismen te vinden en professionele ondersteuning te zoeken. Uw angst voor spreken in het openbaar hoeft geen factor te zijn die u ervan weerhoudt contact te maken met anderen of uw ideeën met de wereld te delen. Gebruik het in plaats daarvan als motivatie om je vaardigheden op te bouwen en de dingen te overwinnen die je tegenhouden.