Het ministerie van Financiën bevestigt welke zelfstandigen de komende maanden gebruik zullen moeten maken van de verplichte elektronische factuur

Nieuws

De verplichte elektronische factuur heeft nu een officiële kalender. De publicatie van Treasury Order 1028/2026 in de BOE en de inwerkingtreding ervan op 6 oktober hebben de deadlines geactiveerd die zullen bepalen wanneer zelfstandigen en bedrijven zich moeten aanpassen. Bronnen van de Belastingdienst bevestigden tegenover deze krant dat de regel het begin markeert van de berekening om het nieuwe systeem in drie fasen toe te passen.

De eerste die verplicht zijn, zijn zakenmensen en professionals wier omvang van de activiteiten heeft het afgelopen kalenderjaar de acht miljoen euro overschreden. Alle facturen die met andere bedrijven zijn verzonden of ontvangen vanaf 6 oktober 2027 Ze zullen elektronisch moeten zijn. Tegelijkertijd moeten ze ook de factuurstatus en betalingsinformatie communiceren.

De rest van zelfstandig ondernemer en bedrijven heeft tot 6 oktober 2028 om te beginnen met het uitgeven, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in de activiteiten met andere bedrijven. Ook zelfstandigen krijgen een jaar extra de tijd om aan de verplichting te voldoen om de status van facturen en betalingen door te geven. Die laatste fase begint op 6 oktober 2029.

MKB-bedrijven die meer dan acht miljoen euro verdienen, zullen over een jaar gebruik moeten maken van elektronische facturen

De eerste fase begint over twaalf maanden. Vanaf 6 oktober 2027 moeten ondernemers en professionals met een omzetvolume van meer dan acht miljoen euro in het voorgaande kalenderjaar gebruik maken van elektronische factuur bij handelingen die binnen de reikwijdte van de verplichting vallen. In principe wanneer zij met andere bedrijven samenwerken, aangezien de verkoop aan de eindverbruiker van deze verplichting uitgesloten zal blijven.

Het gaat niet alleen om grote bedrijven. Het criterium is van toepassing op elke zakenman en professional, dus a zelfstandige natuurlijke persoon die dat bedrijfsvolume overschrijdt zou ook de eerste fase ingaan.

Bovendien is, zoals uitgelegd door deskundige bronnen, het cijfer van acht miljoen vastgesteld door de wet Het heeft geen betrekking op de winsten of prestaties die door het bedrijf worden gegenereerd nadat de kosten zijn gedekt.. Dit is het volume van de handelingen berekend in overeenstemming met de BTW-regels. De Belastingdienst zal dit criterium zelf gebruiken om te bepalen welke belastingplichtigen in de eerste fase terechtkomen.

Deze bedrijven zullen elektronische facturen moeten uitgeven, verzenden en ontvangen via de systeem dat in de regelgeving is vastgelegd. Zij moeten ook verslag uitbrengen over de statussen van facturen (verzonden, ontvangen) en betalingen vanaf het eerste moment.

Tijdens de eerste twaalf maanden van toepassing krijgen bedrijven en professionals bovendien ruim acht miljoen euro Zij moeten de elektronische facturen die zij uitreiken, vergezeld laten gaan van een pdf-document die de leesbaarheid ervan garandeert, tenzij de ontvanger er uitdrukkelijk mee instemt ze in hun originele formaat te ontvangen.

Welke kmo’s zullen zich moeten aanpassen aan elektronische facturen en hoe wordt de facturatie berekend?

Op dit moment is de verplichting niet per sector vormgegeven. De sleutel is binnen Welk type activiteit voert het bedrijf uit? en wie is uw klant.

Koninklijk Besluit 238/2026 bepaalt dat bedrijfseigenaren en professionals die elektronische facturen moeten gebruiken, elektronische facturen moeten gebruiken. zijn verplicht een factuur uit te reiken wanneer de ontvanger een andere ondernemer is of beroepsbeoefenaar die het hoofdkantoor van zijn economische activiteit in Spanje heeft, een vaste inrichting of, bij ontstentenis daarvan, zijn woonplaats of gewone verblijfplaats heeft, op voorwaarde dat de activiteit op die bestemming is gericht.

'Bedrijven die meer dan acht miljoen factureren, moeten bij het aanpassen van de rest naar de elektronische factuur ook een pdf meesturen.

Daarom de verplichting zullen zeer uiteenlopende activiteiten beïnvloeden. Een adviseur die een bedrijf factureert, een elektricien die werk voor een ander bedrijf uitvoert, een transportbedrijf dat diensten aan een bedrijf levert, of een restaurant dat een cateringdienst aan een bedrijf factureert, zal in het systeem aanwezig zijn wanneer de operatie aan de vereisten voldoet.

Momenteel is er geen sprake van een algemene uitsluiting per sector. Toch staat de regel het wel toe Het Ministerie van Economische Zaken, Handel en Zaken kan later bepaalde activiteiten uitsluiten als dit noodzakelijk is voor het goed economisch functioneren van een sector. Deze uitsluitingen zullen een algemeen tijdelijk karakter hebben en moeten een antwoord bieden op relevante aanpassingsproblemen.

Er zijn ook specifieke handelingen die achterwege blijven. Onder hen zijn de gedocumenteerd door gewone vereenvoudigde facturen. De uitzondering geldt niet voor gekwalificeerde vereenvoudigde facturen, waarvoor mogelijk de verplichting geldt.

De Ook verkopen aan particulieren vallen niet onder deze B2B-verplichting. De nieuwe elektronische factuur heeft invloed op de relaties tussen zakenmensen en professionals. Daarom hoeft een bedrijf dat rechtstreeks aan consumenten verkoopt, op grond van deze regel niet elke verkoop aan het publiek om te zetten in een elektronische factuur.

Maar dat betekent niet dat het bedrijf volledig buitenspel staat. Als datzelfde bedrijf een ander bedrijf factureert, moet het voor die operatie worden aangepast. En u moet er ook op voorbereid zijn om elektronische facturen van uw leveranciers te ontvangen wanneer zij dat doen activiteiten vallen binnen de reikwijdte van de verplichting.

Zelfstandigen hebben tot 2028 of 2029 de tijd om zich volledig aan te passen aan elektronische facturen

De tweede grote datum op de kalender is 6 oktober 2028. Die dag begint de verplichting voor de rest van de zakenlieden en professionals die de acht miljoen euro niet hebben overschreden van het handelsvolume tijdens het voorgaande kalenderjaar.

Hier is de meerderheid van de zelfstandigen en kleine bedrijven. Vanaf die datum moeten zij elektronische facturen uitreiken, verzenden en ontvangen in hun B2B-activiteiten die in de regelgeving zijn opgenomen.

Het verschil tussen 2028 en 2029 is belangrijk. Niet alle zelfstandigen zullen aan alle verplichtingen van het systeem moeten voldoen tegelijkertijd.

De bedrijven en andere rechtspersonen met een omvang van de activiteiten gelijk aan of minder dan acht miljoen euro zullen moeten communiceren sinds 6 oktober 2028 ook factuur- en betalingsstatussen.

Aan de andere kant zullen zelfstandigen en entiteiten die onder het inkomenstoerekeningsregime vallen een extra jaar krijgen voor dit specifieke deel van het systeem.

Informatie over betalingsstatussen zal in 2029 voor iedereen verplicht zijn

Hij Voor particulieren begint 6 oktober 2029 en entiteiten onder het inkomenstoerekeningsregime de verplichting om de status van facturen en betalingen mee te delen.

Dit betekent dat de Zelfstandigen zullen hun systeem op twee verschillende momenten moeten aanpassen. Ten eerste moet u vanaf oktober 2028 elektronische facturen kunnen uitreiken, verzenden en ontvangen. Vervolgens moet u vanaf oktober 2029 de communicatie van informatie over de status van deze facturen en de betalingen ervan opnemen. Tot die tijd is deze informatie voor deze groep vrijwillig. Belastingdienst

Wat het platform betreft, zal de Belastingdienst verschillende opties toestaan ​​om aan de wet te voldoen: particuliere platforms, de oplossing van het ministerie van Financiën of een combinatie van beide. De Belastingdienst gaat een gratis publieke oplossing ontwikkelen die speciaal is ontworpen om de naleving voor het MKB en professionals te vergemakkelijken.

Degenen die kiezen voor een particuliere platforms zullen ook moeten voldoen aan de interoperabiliteitsregels. Als ze de openbare oplossing niet gebruiken om hun facturen uit te geven, moeten ze tegelijkertijd een getrouwe elektronische kopie van elke factuur sturen in de UBL-syntaxis waarin de regelgeving voorziet.