Het ministerie van Financiën heeft zojuist een datum vastgesteld voor de nieuwe elektronische factuur voor zelfstandigen: deze wordt verplicht in 2028

Nieuws

De officieel aftellen voor elektronische factuur het is al begonnen. Zelfstandigen en kleine bedrijven hebben nu een datum om hun manier van factureren aan andere bedrijven te veranderen: op 6 oktober 2028, voor wie jaarlijks niet meer dan acht miljoen euro bedragen facturering.

Het ministerie van Financiën publiceerde gisteren in de BOE het Beschikking HAC/1028/2026 van 2 oktober die de oplossing voor openbare elektronische facturering regelt. Vandaag, 6 oktober, wordt het van kracht en worden de deadlines geactiveerd om zich aan deze verplichting aan te passen.

Deze eis is vastgelegd in de Creëer en groei wet van 2022, maar het bevel om het startsignaal af te vuren ontbrak. Bronnen van de Belastingdienst legden aan deze krant uit dat het belang ervan voor het bedrijfsleven ligt in het feit dat “markeer de timing van de praktische toepassing van het elektronische facturatiesysteem.

Vanaf deze week beginnen de twaalf maanden van aanpassing te tellen voor ondernemers en professionals met een jaarlijks volume van meer dan 8 miljoen euro aan activiteiten, en 24 maanden voor de rest. Deze laatsten zullen vanaf oktober 2028, over slechts twee jaar, elektronische facturen moeten uitreiken, verzenden en ontvangen in hun commerciële relaties met andere bedrijven en professionals.

In het bevel wordt ook gespecificeerd hoe de publiek en gratis platform van de Belastingdienst, waarmee u elektronische facturen kunt genereren zonder dat u in een privéprogramma hoeft te investeren. Het kan een alternatief zijn voor zelfstandigen en kmo’s die weinig facturen uitreiken aan andere bedrijven en een eenvoudig – en gratis – hulpmiddel nodig hebben om aan de nieuwe verplichting te voldoen.

De kalender wordt geactiveerd terwijl het ministerie van Financiën het uitstel van Verifactu tot 28 oktober voorbereidt, zoals deze media al hebben aangekondigd. Het lijkt erop dat het voornemen van het ministerie beantwoordt aan het verzoek dat ATA al maanden verdedigde: overeenkomen met beide verplichtingen om te voorkomen dat bedrijven moeten betalen voor twee opeenvolgende aanpassingen van hun facturatiesystemen. Dit uitstel wacht nog op goedkeuring, terwijl de deadlines voor de elektronische factuur al officieel zijn ingegaan.

De BOE publiceert de openbare platformbestelling en activeert de elektronische factuurkalender

Tussen computerformaten, verbindingen en certificaten brengt de bestelling informatie die kleine bedrijven rechtstreeks naar hun agenda kunnen overbrengen: Hoeveel tijd hebben ze om hun facturatie aan te passen. De regel die deze maandag is gepubliceerd, regelt de werking van de publieke oplossing van de Belastingdienst en bepaalt in de slotbepaling het moment vanaf wanneer de deadlines worden geteld: de dag na de publicatie ervan in de BOE.

De reeks begon met de Crea y Crece-wet van 2022 en ging verder met Koninklijk Besluit 238/2026 van 25 maart, waarin de verplichting werd uitgewerkt. De toepassing ervan was echter gekoppeld aan dit laatste stuk. Bronnen van de Belastingdienst specificeerden dat het decreet een systeem van uitgestelde toepassing instelde, “waarvan de berekening begint vanaf de inwerkingtreding van “het ministerieel besluit dat de oplossing voor openbare elektronische facturering ontwikkelt.” Nu het besluit van kracht is, worden de verwachte deadlines vertaald in specifieke data.

Om hen te bereiken zullen de zelfstandigen beschikken over: openbare en gratis tool waarmee u facturen kunt genereren één voor één met behulp van een formulier op het elektronische hoofdkantoor van de Schatkist.

Deze operatie kan handig zijn voor een professional die een paar zakelijke klanten factureert en hieraan wil voldoen zonder een privéplatform in te huren. De formulieren maken identificatie mogelijk via een elektronisch certificaat of Cl@ve en maken het ook mogelijk de status en betalingen van facturen mee te delen.

Wie liever een privéplatform gebruikt, kan die route volgen of beide combineren. In dat geval moet het systeem dat ze gebruiken tegelijkertijd een waarheidsgetrouwe kopie van elke factuur naar de publieke oplossing sturen. Het Treasury-platform zal dus zowel dienen om de facturering te vergemakkelijken als om de nodige informatie te verzamelen om de betalingsvoorwaarden tussen bedrijven te volgen.

De standaard vereist ook dat de publieke oplossing beschikbaar is ten minste twee maanden vóór de eerste datum van effectieve toepassingzodat de eerste debiteuren de tijd hebben om ermee vertrouwd te raken.

De data van de elektronische factuur: wat verandert er in 2026, 2027, 2028 en 2029

De kalender heeft een nuance waar zorgvuldig naar moet worden gekeken: voor het uitreiken en ontvangen van elektronische facturen en het communiceren van de status en betalingen ervan gelden voor bepaalde zelfstandigen verschillende deadlines. Daarom komt het derde aanpassingsjaar overeen met deze aanvullende mededelingen.

De specifieke deadlines, bevestigd aan dit medium door bronnen van de Belastingdienst, zijn de volgende:

  • 6 oktober 2026: de aanpassingsperiode begint. Het besluit treedt in werking nadat het de vorige dag is gepubliceerd. Vanaf deze datum worden de 12 en 24 maanden geteld die zakenlieden en beroepsbeoefenaren de tijd hebben om de elektronische factuur op te nemen in de handelingen die onder de verplichting vallen.
  • 6 oktober 2027: Bedrijven van meer dan acht miljoen euro beginnen. Ondernemers en beroepsbeoefenaren waarvan de omvang van de activiteiten het afgelopen kalenderjaar dat bedrag heeft overschreden, moeten elektronische facturen uitreiken, verzenden en ontvangen. Ze zullen ook hun status en betalingen moeten rapporteren. De drempel wordt berekend volgens de regels van de BTW-wet.
  • 6 oktober 2028: de rest van de zelfstandigen en bedrijven is aan de beurt. Degenen die de acht miljoen euro niet overschrijden, moeten elektronische facturen uitgeven, verzenden en ontvangen. Voor rechtspersonen in deze rubriek – bijvoorbeeld een BV – wordt het vanaf diezelfde dag ook verplicht om de status van facturen en betalingen door te geven.
De Schatkist activeert het aftellen: zelfstandigen zullen vanaf oktober 2028 elektronische facturen moeten gebruiken.
  • 6 oktober 2029: mededelingen over statussen en betalingen van zelfstandigen worden verwerkt. Deze extra periode is van toepassing op natuurlijke personen en entiteiten onder het inkomenstoerekeningsregime waarvan het bedrijfsvolume niet meer dan 8 miljoen euro bedraagt.

    Tot die tijd zal deze communicatie vrijwillig zijn. Vanaf oktober 2028 moeten uw facturen echter elektronisch zijn: het extra jaar wordt toegekend om de aanvaarding of afwijzing en de betaling ervan te melden.

Wat is verplicht elektronisch factureren en welke zelfstandigen zijn verplicht?

De verandering zal merkbaar zijn in een gebaar dat net zo alledaags is als het verzenden van de factuur naar de klant. Een Word-document of pdf als bijlage bij de e-mail Ze zullen op zichzelf niet langer voldoende zijn om te vervullen de nieuwe verplichting. Er is een bestand nodig met de gegevens, georganiseerd in een formaat dat programma's automatisch kunnen lezen en uitwisselen. Dat is de sprong die operaties die onder het nieuwe systeem vallen, moeten maken.

Om te weten wie er getroffen wordt, moet je kijken naar wie er aan de andere kant van de verkoop zit. De verplichting zal de bereiken zakenlieden en beroepsbeoefenaren die een factuur moeten uitreiken als uw klant een ander bedrijf is, of u nu als zelfstandige werkt of via een bedrijf.

De ontvanger moet zijn hoofdkantoor, vaste inrichting of domicilie in Spanje hebben en de operatie moet op die bestemming zijn gericht. Bijvoorbeeld een ontwerper die diensten levert aan een bedrijf of een elektricien die een reparatie factureert aan een restaurant.

Verkoop aan particulieren valt buiten deze vereiste tussen bedrijven, ook wel B2B genoemd. Nu, De hervorming zal ook bedrijven bereiken via hun aankopen. Een winkel die primair het publiek bedient, zal bereid moeten zijn om elektronische facturen van zijn leveranciers te ontvangen voor de in de standaard opgenomen handelingen.

Het type klant bepaalt dus hoe u uw verkopen factureert, maar u moet ook letten op de documenten die u ontvangt voor uw leveringen.

Ook voor winkels en horeca geldt een relevante uitzondering: Transacties gedocumenteerd met gewone vereenvoudigde facturen – de gebruikelijke kwitanties – zijn uitgesloten. De uitzondering vormen de gekwalificeerde vereenvoudigde versies, waarin de belastinggegevens van de ontvanger en het btw-bedrag afzonderlijk zijn opgenomen om aftrek ervan mogelijk te maken.

Deze zijn wel verplicht wanneer zij betrekking hebben op een transactie tussen zakenlieden of beroepsbeoefenaars die onder hun toepassingsgebied vallen. Het maakt dus uit wie er koopt en welk document wordt uitgegeven.

ATA laat het ministerie van Financiën de inwerkingtreding van de elektronische factuur en Verifactu synchroniseren

Betaal voor een aanpassing en krijg kort daarna te maken met een andere Het was het scenario dat ATA wilde vermijden. De federatie eiste al maanden dat zelfstandigen voor eens en voor altijd de door Verifactu en de elektronische factuur vereiste wijzigingen konden oplossen. De aankondiging van het ministerie van Financiën omvat dit verzoek en opent de deur voor een enkele herziening van de systemen, zoals dit medium al heeft aangekondigd.

Het ministerie maakte maandag bekend dat het het uitstel van de hangende verplichtingen uit de facturatieprogrammaregelgeving voorbereidt tot oktober 2028om ze te matchen met de elektronische factuur van zakenmensen en professionals die jaarlijks niet meer dan 8 miljoen euro bedragen. Het is de bedoeling om beide reglementen te coördineren, zowel qua kalender als qua technische vereisten.

De claim heeft een zeer praktische verklaring. Voor een professional met een eenvoudig programma kan de wijziging met een update worden opgelost. In een bedrijf of restaurant kan de facturering worden gekoppeld aan de kassa, de kassa, de bestellingen en de bestellingen. Het aanraken van één onderdeel kan ertoe leiden dat u meerdere gereedschappen moet controleren.

ATA vroeg dat bedrijven dit konden doen plan die investering samenzonder technologische aanpassingen als gevolg van de opeenvolgende komst van verplichtingen.

Hoewel ze van invloed zijn op hetzelfde programma, regelen de regels verschillende aspecten. De regeling bekend als Verifactu vereist garanties op de door het systeem gegenereerde records, zodat elke wijziging een spoor achterlaat. De elektronische factuur legt vast hoe documenten tussen bedrijven worden uitgewisseld.

Het ministerie van Financiën heeft aangegeven dat het de garanties voor de integriteit, het behoud en de traceerbaarheid van de documenten zal handhaven in termen die grotendeels gelijkwaardig zijn aan de huidige.

Maar er blijft één beslissende stap over: keur de wijziging goed en publiceer deze die het uitstel van Verifactu formaliseert. Tot die tijd blijven de data 1 januari 2027 voor vennootschapsbelastingplichtigen en 1 juli 2027 voor de rest van de belastingplichtigen van kracht. De aankondiging laat ons weten waar het ministerie van Financiën naartoe wil met de aanpassing, maar de nieuwe deadline moet in de regelgeving worden opgenomen.