- Sommigen zullen ook BTW moeten aangeven op de voedsel- en transportvouchers van hun werknemers.
- Het type voucher dat het bedrijf uitreikt, bepaalt wanneer BTW wordt toegepast
- Zelfstandigen kunnen de btw op voedselcheques aftrekken als ze aan de voorwaarden voldoen
Zelfstandigen en MKB-ers dat Ze vervangen een deel van het salaris door voedselbonnen Misschien moeten ze dat wel doen een BTW-factuur uitreiken aan hun eigen medewerkers. De verplichting hangt af van wat er met de werknemer is afgesproken en van de voorwaarden van de voucher, zoals Raquel Jurado, technicus bij de Registry of Tax Advisory Economists (REAF), aan deze krant uitlegde. Twee aspecten waarmee bedrijven rekening moeten houden bij het aanbieden van voedsel of vervoer als onderdeel van de beloning van hun personeel.
De deskundige verduidelijkte dat het verstrekken van deze voordelen niet automatisch impliceert dat het bedrijf BTW moet innen en een factuur moet uitreiken aan zijn werknemers. Eerst moet u controleren of de werknemer er iets voor teruggeeft, bijvoorbeeld Als u voor de dienst betaalt of ermee instemt minder salaris te ontvangen in geld.
Als een werknemer 200 euro salaris inwisselt voor vouchers die alleen bedoeld zijn voor maaltijden in restaurants op het schiereiland en de Balearen, wees Jurado erop dat “het bedrijf de levering aan de werknemer moet behandelen als een dienst waarop BTW van toepassing is tegen 10%.”
De volgende stap is controleren Hoe de kaart werkt. “Het bedrijf moet controleren welke goederen of diensten met de kaart kunnen worden gekocht”, legt Jurado uit. De voorwaarden ervan bepalen of de belasting wordt toegepast op het moment dat de voucher wordt afgeleverd of wanneer de werknemer deze gebruikt.
De REAF-technicus voegde eraan toe dat het bedrijf in principe Trek de BTW af die u bij aankoop heeft betaald deze uitkeringen, zolang de verstrekking ervan aan de werknemer in ruil voor een deel van het loon belastbaar is en aan de vereisten wordt voldaan.
Sommigen zullen ook BTW moeten aangeven op de voedsel- en transportvouchers van hun werknemers.
Een afspraak om minder salaris in geld te ontvangen kan wel de belastingverplichtingen van het bedrijf wijzigen. Wanneer een werknemer ermee instemt dat bedrag te vervangen door voedsel- of transportbonnen, ontvangt het bedrijf iets in ruil voor het voordeel dat het oplevert: het afstand doen door de werknemer van een deel van zijn salaris in contanten.
Deze uitwisseling is het eerste aspect dat moet worden geanalyseerd om te bepalen hoe de operatie wordt belast. Jury verduidelijkte dat een voordeel als loon in natura in de personenbelasting wordt beschouwd “Vertaalt zich niet automatisch in het bestaan van een transactie tegen vergoeding voor BTW-doeleinden.”
Dat wil zeggen, om te overwegen dat de dienst wordt verleend in ruil voor betaling, is het noodzakelijk om te controleren wat het bedrijf daadwerkelijk van de werknemer ontvangt. Deze betaling kan met geld gebeuren of op een andere manier, bijvoorbeeld door een bedrag aan salaris in te leveren.
De REAF-technicus merkte op vier situaties waarin je kunt bestaat die uitwisseling:
- De arbeider betalen voor de uitkering: Betaal een bedrag aan het bedrijf om de voucher of dienst te ontvangen.
- Accepteer dat er wordt een deel van uw salaris ingehouden: lIn ruil voor de uitkering wordt de salarisvermindering in geld overeengekomen.
- Kies een voordeel dat Het betekent het opgeven van salaris: Kies binnen de mogelijkheden die het bedrijf biedt een dienst en breng daardoor minder geld in rekening.
- Het contract bindt een specifiek onderdeel van de werkzaamheden met als voordeel: In het contract of een aanvullend document wordt uitdrukkelijk vastgelegd dat dit werk, economisch gewaardeerd, een betaling vormt voor het ontvangen goed of de ontvangen dienst.
Daarom moet de ZZP’er of MKB-ondernemer de salarisafspraak en de wijze waarop deze in de praktijk wordt toegepast, beoordelen. De verificatie bestaat uit het vaststellen of er sprake is van een betaling of loonvrijstelling die aan de uitkering is gekoppeld, of van een van de andere door Jurado beschreven situaties.
Zodra deze uitwisseling is geverifieerd, Het blijft nodig om het type voucher te beoordelen. De voorwaarden ervan bepalen of er BTW wordt toegepast wanneer het product aan de werknemer wordt geleverd en een factuur wordt uitgereikt, of dat de definitieve aankoopbelasting wordt toegepast wanneer het wordt gebruikt.
Het type voucher dat het bedrijf uitreikt, bepaalt wanneer BTW wordt toegepast
Twee kaarten met hetzelfde saldo Zij kunnen een andere BTW-behandeling genieten. Het verschil zit hem in wat je kunt kopen en waar je ze kunt gebruiken. Voor de zelfstandige of kmo kunnen deze voorwaarden bepalen of er een factuur moet worden uitgereikt bij de overhandiging van de voucher aan de werknemer of dat bij het gebruik ervan de definitieve aankoopbelasting wordt toegepast.
Wanneer vanaf het begin bekend is waar de aankoop zal worden gedaan en welke BTW daarmee gepaard gaat, wordt de voucher beschouwd als een eenwaardige binding. Jurado gaf als voorbeeld een voucher waarmee je alleen een maaltijd in een restaurant kunt betalen, met een BTW van 10%. “Sinds de obligatie is uitgegeven de toepasselijke BTW is al bekend”, legde hij uit. Om dit voorbeeld op de Spaanse BTW toe te passen, moeten het restaurants zijn die zich op het schiereiland en de Balearen bevinden.
De situatie verandert met de multifunctionele bonussenwaarmee u aankopen kunt doen waarvan de BTW bij uitgifte nog niet kan worden vastgesteld. De deskundige gebruikte als voorbeeld een cadeaubon waarmee Je kunt boeken kopen voor 4% en andere producten voor 21%. “Zolang de klant de kaart niet gebruikt, is het niet bekend met welk type BTW correspondeert”, zegt hij.
Bij deze polyvalente cheques genereert de levering aan de werknemer geen BTW op de producten of diensten die later zullen worden aangekocht. Deze belasting wordt geheven wanneer de werknemer de voucher inwisselt. Het Informa-antwoord maakt dat duidelijk Voor de levering van de polyvalente voucher hoeft het bedrijf geen factuur uit te reiken. Bij univalente overeenkomsten volgt de overdracht de behandeling van de aankoop waarop zij recht hebben.
Dit is hoe het werkt het voorbeeld van het salaris van 200 euro vervangen door voedselbonnen. Als deze vouchers eenmalig zijn en u alleen maaltijden in restaurants op het schiereiland en de Balearen kunt betalen, moet het bedrijf de levering ervan aan de werknemer factureren met 10% BTW, zoals uitgelegd door Jurado. De verplichting ontstaat wanneer de vouchers worden afgeleverd, zonder te wachten tot de werknemer ze heeft uitgegeven.
Zelfstandigen kunnen de btw op voedselcheques aftrekken als ze aan de voorwaarden voldoen
De aan de leverancier betaalde BTW mag verminderen wat het bedrijf aan de Schatkist moet betalen. Als de zelfstandige of kmo recht heeft op aftrek, kan hij deze bij de berekening van zijn aangifte aftrekken van de btw die hij op zijn eigen facturen heeft toegepast. Deze mogelijkheid telt ook bij de beoordeling van de kosten van een flexibel beloningsplan.
De jury heeft dat opgemerkt “Het bedrijf kan de voorbelasting in principe aftrekken bij de verwerving van goederen of diensten die vervolgens aan de werknemer worden geleverd in ruil voor een deel van zijn salaris.” De voorbelasting is wat het bedrijf aan de leverancier betaalt wanneer het die goederen of diensten verwerft.
De REAF-techniek stelde deze mogelijkheid afhankelijk van de voorwaarde dat de levering aan de werknemer een handeling vormde met een tegenprestatie die onderworpen was aan de belasting en die aan de algemene aftrekvereisten voldeed. Daarom is het noodzakelijk om dit te controleren Welke BTW kan worden afgetrokken in het specifieke plan en onder welke voorwaarden.
Een van deze vereisten is het hebben van de factuur die de aan de leverancier betaalde belasting rechtvaardigt. De Belastingdienst herinnert eraan dat de ontvanger van de aankoop dit document moet hebben om de BTW te kunnen aftrekken. Het bedrijf moet de facturen bewaren ter ondersteuning van de bedragen die u opneemt in uw aangifte.
Het economische effect van het plan zal afhangen van zowel de BTW die het bedrijf moet aangeven voor de levering van de vouchers evenals hetgeen voor de verwerving ervan in aftrek kan worden gebracht. Door beide bedragen te bekijken, kunt u beoordelen hoeveel belasting het bedrijf uiteindelijk als kosten moet dragen, zonder aan te nemen dat alle aan de leverancier betaalde btw aftrekbaar is.