Duizenden zzp’ers zullen met de gevolgen te maken krijgen tweede inkomensuitkering bij de Schatkist overeenkomend met het jaar 2025. Dit bedrag vertegenwoordigt 40% van de belastingschuld voor degenen die voor de gewone verdeling van de personenbelasting hebben gekozen. De regelgeving biedt de mogelijkheid om extra uitstel aan te vragen, maar de zelfstandige moet eerst een reeks uitstel uitvoeren stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat de tweede woonplaats wordt vervangen volgens de nieuwe werkwijze.
Bronnen van de Belastingdienst bevestigden tegenover deze krant dat er nog voldoende tijd is om de procedure uit te voeren Ze raden aan om het de laatste paar dagen niet te laten staan. Concreet adviseren zij zelfstandigen die deze betaling moeten uitstellen, te proberen het proces vóór 26 oktober af te ronden.
De reden is simpel. Hij De zelfstandige moet eerst de domicilie intrekken van de tweede betaling en vraagt vervolgens uitstel van betaling aan. Hoewel het Elektronisch Bureau zelf toestaat dat u doorgaat met het verzoek zodra de procedure is gestart, raadt het ministerie van Financiën aan voldoende marge te laten zodat de operatie correct wordt geregistreerd en mogelijke problemen met de incassoopdracht worden vermeden.
Zelfstandigen kunnen de tweede inkomensuitkering tot november nog uitstellen
Bij de gewone verdeling van de inkomsten kan de schuld in twee delen worden betaald: een eerste termijn van 60% en een tweede termijn van 40%. Voor de aangifte die betrekking heeft op het boekjaar 2025 moet het tweede bedrag uiterlijk op 5 november 2026 worden betaald. Dit is vastgelegd bij besluit HAC/277/2026, dat de inkomstencampagne van dit jaar regelt.
Het feit dat hij voor deze termijn heeft gekozen, belet de zelfstandige echter niet om later uitstel te vragen van het nog openstaande bedrag. Bij de Belastingdienst kunt u de uitstel van schulden als de economisch-financiële situatie van de belastingplichtige hem tijdelijk verhindert de betaling binnen de gestelde termijn te verrichten.
Dit kan vooral handig zijn voor zelfstandigen die In juni hebben ze de eerste betaling gedaan en nu weten ze dat ze niet genoeg liquiditeit zullen hebben om het tweede te aanvaarden. In plaats van de resterende 40% in één keer in november onder ogen te zien, kunnen ze de Schatkist vragen om de betaling op een uitgestelde manier te doen.
De sleutel is binnen wacht niet op 5 november zelf. Hoewel dat de uiterste datum is om de tweede gewone termijn te betalen, moet iedereen die de incassokosten wil vervangen door uitstel eerst de nodige stappen ondernemen.
Het ministerie van Financiën adviseert om de procedure vóór 26 oktober af te ronden
Bronnen van de Belastingdienst suggereren dat zelfstandigen dit uitstel nodig hebben Ga niet verder dan 26 oktober.
Dit is geen nieuwe wettelijke termijn die door het ministerie van Financiën is vastgesteld. Volgens de Belastingdienst zou 26 oktober de grens zijn om voldoende marge te laten tussen het verzoek en het verstrijken van de tweede betaling.
De aanbeveling wordt belangrijk omdat de proces gaat niet alleen over het aanvinken van een vakje aan de Schatkist vertellen dat de zelfstandige later wil betalen. Eerst moet u actie ondernemen op de automatische incasso die bij het indienen van de aangifte is geautoriseerd.
De zelfstandige moet de domiciliëring intrekken alvorens uitstel aan te vragen
Hij procedure bestaat uit twee delen. De eerste bestaat uit het herroepen van de domiciliëring van de tweede betaling die de zelfstandige heeft geselecteerd bij het indienen van zijn aangifte.
De De tweede is het verwerken van de erkenning van de schuld en het verzoek om uitstel bij de Belastingdienst.
Het elektronische hoofdkantoor van de AEAT staat dit toe elektronisch uitstelverzoeken indienen en vervolgens toegang krijgen tot de verwerkingsstatus van het bestand. Om een verzoek in te dienen, kan de belastingbetaler zich identificeren met behulp van onder meer een elektronisch certificaat, elektronische DNI of Cl@ve.
Zodra de aanvraag is ingediend, Treasury analyseert het dossier en, indien van toepassing, kan aanvullende documentatie vereist zijn. De Belastingdienst wijst erop dat verzoeken in voorkomend geval de economisch-financiële moeilijkheden moeten rechtvaardigen die betaling binnen de gestelde termijn in de weg staan.
Daarom is het belangrijk dat de zelfstandige verwart de initiële verdeling van het inkomen niet met het nieuwe uitstel. Met de eerste kunt u automatisch 60% en 40% betalen. De tweede is een aanvullend verzoek om meer tijd voor het nog openstaande bedrag.
De Belastingdienst adviseert om de deadlines niet te overhaasten en het uitstel zo snel mogelijk aan te vragen
Een van de grootste risico's van het overhaasten van het proces is dat de automatische incasso-opdracht en de verzoek tot uitstel kan ongecoördineerd raken.
Als de zelfstandige tot de laatste paar dagen wacht en de procedure niet correct wordt verwerkt voordat de aanrekening wordt verwerkt, kan het zijn dat de Administratie probeert de tweede termijn te innen op de rekening waarop hij een automatische incasso had.
Dit is vooral delicaat als de zzp’er dat wel heeft liet de rekening leeg omdat hij op uitstel rekende Het zou al operationeel zijn.
De aanbeveling is daarom om niet af te wachten of het ministerie van Financiën erin slaagt de aanklacht in te dienen. Het is verstandig om de automatische incasso te herroepen en het uitstel met voldoende marge te verwerken.
De Belastingdienst beschikt zelfs over een tool om de status van incasso’s te controleren en het versturen van opdrachten naar financiële entiteiten te controleren.
Indien er niet binnen betaald wordt vrijwillige periode en de schuld de uitvoerende periode ingaat, kunnen de in de belastingwetgeving voorziene toeslagen worden toegepast. Het toestaan van teruggave van een rekening wegens gebrek aan saldo is dus geen alternatief voor uitstel.
Hoe vraagt u uitstel van de tweede inkomensuitkering aan?
De procedure staat een zelfstandige toe die kan de tweede betaling niet in één keer overnemen, vraag dan de schuld aan is verdeeld over meerdere looptijden.
Een zzp’er die bijvoorbeeld een inkomen had van 5.000 euro en in de eerste termijn 3.000 euro had betaald, zou voor november nog 2.000 euro openstaan.
Die 2.000 euro kun je proberen uit te stellen. In de applicatie U dient de betalingsvoorwaarden aan te geven en de bankrekening voor automatische incasso van de termijnen, naast het aantal termijnen en de periodiciteit. Het AEAT-hoofdkantoor zelf biedt u de mogelijkheid het dossier te raadplegen en vervolgens te beheren.
De situatie zou vergelijkbaar zijn met een kleinere schuld. Als de aangifte een te storten resultaat had opgeleverd van 1.000 euro, zou de eerste termijn 600 euro zijn geweest en zou er voor november nog 400 euro over zijn. De zelfstandigen Van die 400 euro kunt u uitstel aanvragen in plaats van het hele bedrag in één keer onder ogen te zien.
Het aanvragen van uitstel betekent uiteraard niet dat dit automatisch wordt verleend. De AEAT moet het verzoek in behandeling nemen en kan het goedkeurenwijzig de voorgestelde voorwaarden of verlang aanvullende informatie.
Voor grote hoeveelheden kan meer documentatie nodig zijn
De oplossingstijd kan variëren afhankelijk van de omstandigheden van elk bestand. De Belastingdienst geeft zelf aan dat zij tijdens de behandeling de economisch-financiële situatie van de aanvrager analyseert en, indien van toepassing, de verstrekte garanties.
Bij grotere verzoeken kan dit ook het geval zijn noodzakelijk om aanvullende documentatie te verstrekken. De grens die momenteel is vastgesteld om te worden vrijgesteld van het verstrekken van een garantie bedraagt 50.000 euro, in overeenstemming met de huidige regelgeving.
Dus hoe groter het bedrag dat de zelfstandige moet uitstellen of hoe meer documentatie hij kan hebben het bestand nodig hebbenis het zinvoller om het proces van tevoren te starten.