De Foral Schatkamer van Álava geprobeerd een schuld te innen bij een zzp’er van de Personenbelasting (IRPF) van 2.797 euro, wanneer dit Hij had de tweede kans al gekregen. Om deze reden vernietigde het Hooggerechtshof van Baskenland de verplichting, met de volgende redenering: de schuld had betrekking op 2022 en was ontstaan voordat het faillissement werd uitgesproken, hoewel de Schatkist deze feitelijk later heeft berekend.
De belastingbetaler had in de overtuiging daarvan zijn aangifte ingediend De Schatkist moest 806 teruggeven; maanden later ontving hij een schikking waarbij hij moest betalen. De rechtszaak, waarvan het bedrag was vastgesteld op 3.713, duurde tot 2026, ondanks het feit dat in 2024 kwijtschelding van zijn eerdere schulden was verleend.
De uitspraak biedt zelfstandigen een argument om zichzelf te verdedigen als het ministerie van Financiën hen na de Tweede Kans opeist. een schuld die vóór het faillissement is ontstaan. En de datum waarop de belasting werd betaald, maakt er geen nieuwe schuld van; hoewel het nodig zal zijn om na te gaan of dit onder de vrijstelling viel en welke wettelijke grenzen van toepassing zijn op openbaar krediet.
De belasting ontstond vóór de strijd, hoewel de Schatkist deze achteraf verrekende
De zelfstandige heeft in april 2023 zijn aangifte ingediend en werd verklaard in de competitie op 8 mei van dat jaar. In augustus bracht de Foral Treasury van Álava hem op de hoogte van een voorlopige schikking die overeenkwam met de personenbelasting voor 2022, terwijl hij in juni 2024 De rechtbank verleende hem definitieve vrijstelling van de credits die vóór de wedstrijd zijn geboren.
De personenbelasting voor dat jaar werd opgebouwd op 31 december 2022, zoals aan deze krant uitgelegd door Marta Bergadà, advocaat gespecialiseerd in faillissementsrecht en oprichter van Bergadà Abogados. De deskundige geeft dat aan het enige dat “uit de zin werd weggelaten Het was een IBI uit 2018 van 207,70 euro, en niet omdat het niet verschoonbaar was, maar omdat het geen deel uitmaakte van de claim die werd beoordeeld.
De Administratie handhaafde de incassoprocedure en heeft eerst het bezwaar van de belastingbetaler afgewezen; Het economisch-administratieve orgaan van Álava heeft zijn claim later in mei 2025 afgewezen.
Het was dus nodig om naar de rechter te stappen totdat de gunstige uitspraak van mei 2026 werd verkregen: dus die persoon “Hij kreeg zijn tweede kans.” in 2024, maar gemoedsrust kwam niet tot hem tot 2026”, vatte Bergadà samen.
De schulden die niet op de lijst voorkomen, vormen een nog openstaand probleem
De zaak concentreert zich op de verplichtingen waarvan de schuldenaar niet op de hoogte was toen hij de lijst met schuldeisers presenteerde. Volgens Bergadà, het bevel van de rechtbank van Vitoria breidde de vrijstelling uit tot alle studiepunten voorafgaand aan het faillissement, ongeacht of zij wel of niet in die relatie waren betrokken: “Wanneer de beschikking een dergelijk argument ondersteunt, heeft de schuldenaar een zeer krachtig argument.”
De uitspraken van het Hooggerechtshof van februari 2026 Zij vereisen dat de kredieten waarop de vrijstelling van toepassing is, worden afgebakend; alhoewel de advocaat volhoudt dat dit niet betekent dat de deur voor een onbekende schuld gesloten moet worden. “Een auto kan de credits afbakenen met een objectief criterium, zoals alle mensen die geboren zijn vóór de faillissementsverklaring en die niet tot de wettelijke uitzonderingen behoren, en dat is ook identificerend”, verdedigt Bergadà.
Een bevel van de handelsrechtbank nummer 2 van Cádiz wijst een beperking van de vrijstelling af aan de schulden op de lijst, omdat dat “de schuldeiser zou belonen die verborgen blijft”, aldus Bergadà, wiens kantoor de procedure afhandelde.
De Hoge Raad heeft nog geen uitspraak gedaan specifiek wat er gebeurt met eerdere onbekende of niet-gerapporteerde kredieten, dus het maakt uit wat het bevel bepaalt en de criteria van de rechtbank die elke claim onderzoekt.
De datum van herkomst en de goede trouw helpen de vrijstelling te verdedigen
De afrekening, het boekjaar waarop het betrekking heeft, de contracten of facturen stellen ons in staat de oorsprong van een verplichting te reconstrueren die bij de opening van de wedstrijd nog niet was geclaimd. “Naar mijn mening is het eerste dat moet worden bewezen niet dat ik haar niet kende, maar wanneer ze werd geboren”, legt Bergadà uit, die adviseert om die datum te vergelijken met de faillissementsverklaring.
Ook moet worden onderzocht wat voor verplichting het is, want sommigen zijn uitgesloten van vergeving en publieke kredieten zijn onderworpen aan limieten die in elke rechterlijke resolutie moeten worden geverifieerd.

De advocaat benadrukt dat de Hoge Raad deze limieten op alle administraties heeft toegepast, ze per publieke schuldeiser heeft berekend en de rentes en toeslagen die als achtergestelde kredieten zijn geclassificeerd, als exoneerbaar heeft beschouwd.
De goede trouw wordt geaccrediteerd met certificaten van de Schatkist en de Sociale Zekerheid, uitgevoerde consultaties en kennisgevingen die zijn ontvangen vóór het verzoek om vrijstelling. Uit de documentatie kan blijken dat de schuldenaar zich niet bewust was van deze verplichting: “De wet straft het gebrek aan transparantie van de schuldenaar, niet dat een schuldeiser heeft besloten niet in de procedure te verschijnen”, herinnert Bergadà zich.
De zelfstandige heeft één maand de tijd om de belastingvordering aan te vechten
Indien er na de exoneratie een liquidatie, beslag of beslag komt, het is raadzaam de melding te bewaren en controleer welke wet de Schatkist heeft uitgevaardigd voordat u de uitdagingsroute kiest. “Het eerste wat ik tegen iedere zzp’er zou zeggen, is de claim niet te negeren, maar ook niet uit angst te betalen”, waarschuwt Bergadà.
Naar aanleiding van de Wet op het Ministerie van Financiën is het mogelijk een beroep tot heroverweging of een economisch-administratieve vordering in te dienen. binnen één maand sinds de kennisgeving ervan, met het exoneratiebevel en de erkenning dat het definitief is. “Een kwijtgescholden schuld kan niet opnieuw worden opgeëist: De wet verhindert dat getroffen schuldeisers enige incassoactie tegen de schuldenaar ondernemen”, legt de specialist uit.
Het beroep moet niet worden verward met de opschorting van de inning moet uitdrukkelijk worden aangevraagd. “Als er een garantie wordt gegeven, is de opschorting automatisch”, zegt Bergadà. Die wijst ook op de mogelijkheid om dit in bepaalde gevallen zonder garantie te vragen en om conservatoire maatregelen te vragen als het conflict bij de rechtbank terechtkomt.